عکس کینگ | تصاویر

چگونه مي توان به روند كاهشي تلفات جاده اي سرعت بخشيد

۱۴ اسفند ۱۳۹۵

اين روزها نمايندگان محترم  بحث بسيار مهمي را در دستور كار دارند.

در ويكي پديا آمده كه بودجه از واژه بوژه که یک كلمه فرانسوی قدیم است گرفته شده، بوژه به کیف چرمی ای اطلاق می شده که وجوه نقد را در آن نگهداری می کردند.

بودجه در حقيقت " فرایند تخصیص منابع محدود به نیازهای نامحدود است "، نوعي برنامه ريزي راهبردي براي نيل به اهداف كلان كشور مي باشد، بدون ترديد رفع چالش هاي موجود و شتاب دادن به جريان رشد و توسعه كشور؛ تنها از طريق يك بودجه ريزي صحيح امكان پذير است؛ با اين حساب  هر گونه پس رفت و پيشرفتي، با چگونگي اختصاص بودجه رابطه مستقيمي دارد و دقت  در بهره برداري بهينه از سرمايه هاي اندك ملت شريف و اولويت بندي صحيح آن، بسيار لازم و حياتي مي باشد.

در اين بين البته بينش و نگاه جزيره اي و قبيله اي مي تواند تا حدودي مخرب باشد، از اين رو حداقل توقع مردم اين است، كه وكلايشان با تفكر ملي و علم به چالش هاي اساسي مملكت؛ بودجه كل كشور را مطالعه و تصويب نمايند.

اگر بر اين باوريم كه شرايط اقتصادي امروز ما ناشي از تفكر ديروز ماست؛ پس چاره اي نداريم كه به جاي هزينه درمان؛ كمي براي پيشگيري خرج كنيم.

مي دانيم ؛ كه نمايندگان محترم ملت در مجلس شوراي اسلامي، اين روزها در جريان بررسي و تصويب لايحه بودجه سال آينده بسيار درگير كار هستند؛ شايد فشارهاي مستقيم و غير مستقيمي جهت افزايش و يا حتي كاهش بودجه بعضي از بخش ها، اعصاب آنان را مشوش نموده باشد، بنا بر اين امروز قصد زياده گويي ندارم.

نه مي خواهم بودجه اي را كاهش دهند و نه افزايش خود مختارند، فقط مي خواهم چند آمار بسيار نگران كننده را در اختيار آنان قرار دهم، اگر مي دانند؛ كه ملالي نيست، اما اگر نمي دانند خواندنش ضرري ندارد، قضاوت و تصميم گيري هم با خودشان است.

– رییس پلیس راهور ناجا: " در نیمه نخست امسال از مرگ  7 هزار و ۸۳ نفر در تصادفات رانندگی خبر داد و اظهار کرد: روزانه ۴۵ نفر در تصادفات رانندگی کشور کشته و۸۵۰ تن زخمی می‌شوند ."

 – طبق تحقیقات پلیس، تقریباً ۶ درصد درآمد ناخالص کشور در تصادفات از بین می‌رود.

– مدیرکل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان حمل و نقل جاده‌ای کشور: "سالانه ۱۶هزار نفر در تصادفات رانندگی کشته می‌شوند."

– رییس پلیس‌راه راهور ناجا اعلام کرد: "٣٠درصد تصادفات در محل‌های حادثه‌خیز راه‌ها رخ می‌دهد و دوهزار نفر در محل‌های حادثه‌خیز جاده‌ها کشته می‌شوند، بر اساس آخرین جمع‌بندی‌های پلیس‌راه حدود ۳۴۰۰ محل حادثه‌خیز در جاده‌های برون‌شهری وجود دارد که به‌رغم کاهش آن ها در سال‌های گذشته وضعیت ۱۵۰۰ محل از این تعداد بحرانی است و حجم زیادی از تصادفات فوتی و جرحی در آنها رخ می‌دهد ؛ طبق گفته وی تصادفات جاده‌ای تنها در نقاط حادثه‌خیز سالانه حدود ۲۴۰۰میلیارد تومان خسارات مالی به کشور وارد می‌کند؛ قطعا باید همه دستگاه‌های مسئول بخصوص مراجع قانونگذار اعتبارات ویژه‌ای را برای اصلاح سریع محل‌های حادثه‌خیز اختصاص دهند."

– معاونت اقتصاد حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی: "هر مرگ‌ و میر چیزی حدود یک‌ میلیارد و ٢٠٠‌ میلیون تومان خسارت به اقتصاد کشور وارد می‌کند."

– گزارش سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد ایران رتبه ١٧٧ از میان حدود ١٩٠ کشور جهان را در میزان تلفات رانندگی دارد.

و نهايتا اظهارات مدير كل دفتر برنامه و بودجه سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي سازماني كه طبق قانون مسئوليت بهسازي نقاط حادثه خيز جاده هاي كشور به عهده آن است، سازماني كه به نسبت بودجه تخصيصي قادر به خدمت خواهد بود.

-" اگر بودجه سال ۹۵ و ۹۶ را باهم مقایسه کنید متوجه می‌شوید که کلاً در سال ۹۶ بودجه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بودجه کاهشی بوده است و از افزایش بودجه خبری نیست، یعنی تقریباً عددی در حدود ۲۸ درصد نسبت به سال گذشته کاهش بودجه داشته‌ایم، البته این بودجه در حال حاضر در مرحله لایحه است و تبدیل به قانون نشده و ممکن است تغییراتی در آن انجام شود."

البته براي كوتاه كردن مطلب ديگر به سراغ ارائه  آمارها يي  نظير تعداد معلولان ناشي از حوادث رانندگي و همچنين تبعات ناهنجاري هاي اجتماعي ناشي از اين  سوانح  نمي روم و به همين آيتم هاي محدود بسنده مي كنم.

از آنجائي كه دولت محترم در اختصاص بودجه ممكن است گاهي دچار فشار؛ رو در بايستي و معذوريت قرار بگيرد؛  طبيعتا براي جبران مجبور به كاستن از برخي بودجه هاي زير ساختي و بسيار مهم خود مي باشد جا دارد كه نمايندگان محترم به عنوان وكلاي ملت  با علم به اين شرايط بغرنج راهكار مناسبي بينديشند و با جديت بيشتري نسبت به تصويب اين لوايح مهم و سرنوشت ساز كشور اقدام نمايند.

اگر اعتقاد به  كاهش تلفات جاده اي و خسارات انبوه جاني و مالي آن داريم، بهتر است بدون تعارف نه در شعار بلكه در عمل اين موضوع را به اثبات برسانيم.